TINGGALKAN LINK ANDA DI SINI (",)

Selasa, 28 Disember 2010

Mathemagic (Line Calculation)

Hari ni cikgu nak kongsi cara membuat pengiraan darab kalau katakan takde kalkulator. Ada yang menggunakan bentuk lazim buat pengiraan daraab yang melibatkan nombor yang lebih dari 10 kan? Tapi kalau anda tak ingat sifir macamana? Jangan risau sebab matematik ni boleh guna macam-macam cara. Ni cikgu kongsi cara pengiraan menggunakan garisan. Teknik ni bukan cikgu yang cipta, tapi cikgu dapat dari seminar yang pernah cikgu hadir sebelum ni. Jadi, tak salahkan kita berkongsi ilmu..


Contoh: 23 X 13 = ?


Langkah 1:
Buat garisan menyerong bagi mewakili nombor-nombor tersebut. (rujuk gambar)
Langkah 2:
Silangkan kesemua garisan tersebut. (Rujuk gambar)
Langkah 3:
Tandakan titik-titik persilangan tersebut. (Rujuk gambar) 
Langkah 4:
Kira titik-titik persilangan tersebut. (Rujuk gambar)
Jadi, 23 X 13 = 299


Mudah kan? Kalau katakan anda kira titik-titik di setiap bahagian 10 atau lebih dari 10, pindahkan ke kiri.
Selamat mencuba (",)

4 ulasan:

chegu abbas berkata...

wa bijak formula ni..boleh guna ni...

MATAHARIKU berkata...

interesting elle...tp camne dgn number besar, ke bleh guna number 2 digit ker? dah amik banner kelab blog cikgu elle?

Elhidayah Elias berkata...

boleh jugak number besar..tapi, banyak line la kena buat.. angka ratus pun boleh..pisahkan setiap bahagian mengikut sa, puluh, ratus (dari kanan ke kiri)
banner kelab blog? apa tu?

MATAHARIKU berkata...

nanti nak cuba lah elle...thanx 4 the info