TINGGALKAN LINK ANDA DI SINI (",)

Isnin, 7 Mac 2011

Iqra'..Bacalah..

Hari ini saya ingin mengajak para pembaca untuk renung bersama-sama tentang tajuk entri saya kali ini.
Dalam sehari, berapa ayat suci al-Quran yang anda baca selain daripada dalam solat 5 waktu? Dalam seminggu berapa muka surat yang anda baca? Sebulan? Setahun? Atau langsung tidak membuka kitab suci itu? Jawab dalam hati.. (",)

Saya rasa bersyukur sebab Dia kurniakan seorang teman kepada saya untuk sentiasa ingat mengingati. Siang tadi, selepas makan tengah hari di kantin, kami terus menuju ke surau sekolah untuk menunaikan solat Zohor. Setelah selesai solat, rakan saya menarik tangan saya dan mengajak untuk sama-sama membaca al-Quran. "Jom eL kita baca al-Quran. Tiga ayat pun jadilah."...itulah kata-kata rakan saya.


Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). (QS Al-Alaq, 96:1)
Kita seringkali disarankan untuk membaca dan dikaitkan dengan wahyu yang pertama di terima oleh Rasulullah SAW. Namun kali ini saya ingin membawa saudara semua melihat sebuah pengajaran yang amat dalam yang selama ini kita abaikan.
Ketika wahyu pertama diturunkan, Rasulullah SAW diminta membaca oleh Malaikat jibril. Jawapan Nabi ketika itu adalah “aku tidak tahu”. Lalu diulang lagi oleh Malaikat Jibril namun jawapan Rasulullah SAW tetap sama.
Namun setelah Allah SWT mewahyukan ayat yang lengkap iaitu “bacalah dengan nama Tuhanmu” sehingga ayat-ayat seterusnya, barulah wahyu seterusnya mudah untuk Rasulullah membaca wahyu Allah SWT.
Baca di sini bukanlah bermakna membaca tulisan semata-mata. Tetapi membaca di sini amat luas maknanya. Membaca itu termasuklah membaca alam, membaca gerakan, membaca yang tersurat dan tersirat, membaca isi hati, membaca wahyu, membaca segala2nya.
Yang ingin saya fokuskan di sini adalah kita sentiasa diminta membaca di atas dasar wahyu pertama adalah bacalah. Kita berhenti hanya di sini.
Sedangkan jelas Rasulullah sendiri tidak mampu membaca apabila di minta oleh Allah SWT untuk membaca. Tetapi setelah Allah SWT mewahyukan “bacalah dengan nama Tuhanmu” barulah Rasulullah mampu membaca wahyu-wahyu seterusnya.
Mari kita lihat diri kita hari ini. Kita tidak belajar, menafsir, mengaplikasi, sintesis, memahami, mengetahui dan lain-lain dengan nama Tuhanmu. Kita meminta anak-anak kita sekadar membaca tetapi jarang kita meminta bacalah dengan nama Tuhanmu.
Pelajar-pelajar juga jarang disarankan agar membaca dengan nama Tuhanmu. Tetapi sering disarankan belajarlah bersungguh-sungguh. Sedangkan Rasulullah di minta oleh Allah SWT seawalnya bacalah dengan nama Tuhanmu.
Ketika kita membaca dengan nama Tuhanmu, kita tidak menggunakan fikiran untuk memahami tetapi menggunakan ilham yang diturunkan oleh Allah SWT terus ke jiwa kita dan barulah disimpan ke dalam otak kita dan dijanakan fikiran untuk diaplikasikan.
Inilah yang dikenali sebagai Konsep Ilahiyah. Saudara, mulai hari ini, bacalah dengan nama Tuhammu. Bukan sekadar baca.
Ya Allah, ajarilah aku untuk membaca, untuk menuntut ilmu, untuk faham ya Allah.”


1 ulasan:

man berkata...

amin..