TINGGALKAN LINK ANDA DI SINI (",)

Selasa, 8 Mac 2011

Pendekatan Konstruktivisme

Persediaan untuk interview
Sumber: Psikologi Pendidikan; Suppiah Nachiappan, Ramlah Jantan, Abdul Aziz Abdul Shukor

Pendekatan konrstrukvisme sosial menekankan pada P&P berfokuskan pelajar. Pelajar sepatutnya menjadi pembelajar yang aktif. Sistem pendidikan kini menumpukan kepada penglibatan pelajar di mana pelajar harus meneroka sendiri untuk mendapatkan ilmu pengetahuan. Guru memainkan peranan sebagai pemudahcara. Pendekatan seperti kognitif bersituasi, scaffolding, perantisan kognitif, tutoring, pembelajaran koperatif dan kolaboratif merupakan antara pendekatan yang membantu pelajar meneroka ilmu pengetahuan.

Ilmu pengetahuan dikonstruk melalui interaksi sosial dengan pelajar-pelajar lain. Contohnya dalam model sosiobudaya (Vygotsky), guru-guru bertindak sebagai pemudah caara dan memberi panduan kepada pelajar. Pendekatan konstruktivisme memberi fokus kepada tugasan melibatkan interaksi antara pelajar. Pembelajaran aktif dapat diperhatikan kerana belajar dalam kumpulan akan memaksimumkan kemahiran sosial, komunikasi, interpersonal, kinestatik dan sebagainya di kalangan pelajar tersebut.

Tiada ulasan: